Efterårscruise: Mercedes E400 Cabriolet

Offentliggjort

Efterår. Øv. Kan du også mærke mørket komme snigende sammen med tanker om landflygtighed og tungsind, så prøv cabrioletkuren. En indrømmet dyr vej til fortrængning, som ikke desto mindre får dig til at glemme alt om det mentale skydække. Vi snuppede en dosis iført den nye Mercedes E400, en bil der udover kalechen har den fordel, at du kan dele fornøjelsen med tre venner.

For lad os se det i øjnene, Cabrioleter er en smule asociale. Nogen har slet intet bagsæde, andre har sæder men ingen plads. Blandt undtagelserne er den traditionsrige Mercedes E-cabriolet, der har fungeret som åben familiebil siden Mercedes monterede en kaleche på den legendariske W124 i 1990.

Med en ny, meget dynamisk front er nyheden den mest opsigtsvækkende E-cabriolet til dato. Tidligere har den haft et mere konservativt design, men nu får den virkelig drejet nogle hoveder, når den blæser gennem efteråret som et blad på vejen. Endda uden at miste den overordnede elegance, der er bilens adelsmærke. Indeni er stilen stadig til den modne side med analogt ur og klassiske instrumenter, men hvor vi har før disset stationcarversionen for den disposition, så klæder det faktisk cabrioleten rigtig godt. Den skal netop ikke prøve at være helt ung med de unge, men i stedet læne sig op ad en den klassiske GT-tradition – og det gør den rigtig godt.

Vores testbil manglede ikke noget. Stor udstyrspakke og treliter V6 med dobbeltturbo. Det gav overskud på alle planer. Overlegen komfort med fantastiske sæder og supersmidigt automatgear. Plus værdsatte overflødigheder fra udstyrslisten som fx adaptiv fartpilot, der helt smooth tilpasser sig de forankørendes hastighed og gasser op, når der er plads samt indbygget føntørrer i nakkestøtterne eller Airscarf, som tyskerne kalder anordningen, der sender en varm brise ind i nakken på dig, så du kan forlænge sæsonen.

Motoren er ikke den V8 med fire liter, man forventer, men derimod en treliters V6’er, som har fået BMW-kuren med dobbelt turbo. Det giver alle de kræfter, man kan håbe på og samtidig en ganske fin benzinøkonomi. I sport og med klampen i bund går den fra nul til hundrede km/t på 5,3 sekund, og det er godt når der ligger en Suzuki Liana i vejen, men ellers indbyder bilen mere til et overlegent cruise. Gerne med venner eller børn bagi, for også her er Mercedesen forholdsvis magelig. Selvfølgelig trækker det på bagsædet, men pladsen er fin og hvis chaufføren holder sig til fartgrænsen går det fint i byen og på landevejen.

Du kan få en åben E-klasse fra 822.000 og allerede her er det den cabriolet, der forener plads, elegance og komfort bedst målt mod konkurrenter som Audi A5, Ford Mustang og BMW 6. Med sin høje gennemførselsgrad føles den næsten som et mådeholdent alternativ til Bentley Continental GTC.

Fordi det er svært at finde en bedre og smukkere cabriolet til fire personer.

Fordi du vil mærke pulsen stige hver gang du æder et sving.

Karakter: 5/6

MERCEDES E400 CABRIOLET

Motor: 3,0 liter med dobbelt turbo

Moment: 480 Nm /v 1400 omdr.

Hestekræfter: 333 hk

Acceleration: 5,3 sek. fra 0-100 km/t

Tophastighed: 250 km/t

Benzinøkonomi: 13,0 km/l

Co2-udledning: 181 g/km.

Pris: som testet 1.179.080 Kr. eller fra 822.000 kr