Victor Høyer Jensen var 14, da han skabte Soldout. I dag sælger han eksklusive sneakers til Kesi og Branco
Det startede som en lille hobby for Victor Høyer Jensen, da han i 7. klasse ville gøre eksklusive sneakers tilgængelige for alle. Fire år senere har Soldout vokset sig så stort, at han er droppet ud af 2. g og er gået fuldtid på virksomheden. Her fortæller han om det vildeste, han har opnået på sin vej hertil, den største bommert og hvilke sneakers han selv drømmer om at skaffe til sin samling.
Hvordan fik du idéen til Soldout?
”Til at starte med solgte jeg faktisk Supreme-T-shirts og ikke sneakers. Det var tilbage i 2017. Jeg var kun 14 år, gik i 7. klasse og havde længe interesseret mig for at købe tøj og sneakers, som ellers ikke var til at få fat i. Jeg tænkte det slet ikke som en stor forretningsidé, men syntes bare, det var supersjovt at skabe en platform og sælge lidt.
Jeg kunne kun sælge Supreme-T-shirts, da det var det eneste, som jeg havde kapital til. At have 20 par sneakers, der koster omkring 2.000 kroner stykket, på lager, er meget dyrt for en ung mand, mens en Supreme-T-shirt kunne erhverves for 400 kroner. Der var nogle få andre i Danmark, som gjorde det samme på det tidspunkt, men der var ingen, som var kæmpestore på markedet.
Jeg kunne hurtigt se, at Soldout voksede sig større, og at jeg derfor var nødt til at stifte en egentlig virksomhed. Det er ikke umuligt, når man er 14, men det er meget svært at få igennem. Tilfældigvis faldt jeg en dag i snak med en 27-årig kinesisk kvinde, der hed Xueye Cong, mens vi begge var til et event i en sneakerbutik i København. Hun havde gennem længere tid observeret mig til andre sneakerevents og syntes, at jeg trods min alder virkede til at have godt styr på sneakers og måtte have et stort netværk.