Man kan sige meget om en hemmelig agent ud fra hans bilsmag. I anledning af premieren på ’No Time to Die’ 30. september præsenterer Christian Grau her et udvalg af 007’s biler.
Der er ofte noget tilfældigt over den første bil, man ejer. Hvordan James Bond endte i en Sunbeam Alpine, er ikke nemt at blive klog på, men som en stilfuld og dengang moderne sportsvogn passer den godt til den fremadstormende agent, selv om den unægtelig er beskeden i sammenligning med de mange sportsvogne, som følger. Al begyndelse er svær, men man aner konturerne af en bilglad mand med forkærlighed for sit hjemlands sportsvogne.
Bentley Mark IV Drophead, grøn (1963-1964)
Annonse
Som ung bilentusiast har Bond et blødt punkt for lynhurtige og umiskendelig sporty biler, der også kan tjene som flugtvogn, når filmenes skurke er i hælene på ham. En bemærkelsesværdig undtagelse er Bonds anden bil. En dengang allerede knap 30 år gammel Bentley, som retfærdigvis matchede bilen i Ian Flemings forlæg godt, men ikke desto mindre har den noget nostalgisk og næsten komisk Bedstemor And-bil over sig. Altså så komisk, som en Bentley nu kan blive, og med telefon ombord var den alligevel hot agent-shit i 1963.
Aston Martin DB5, sølvgrå (1964-)
De fleste bilejere har en bil, de knytter sig mere til end andre. En keeper, som man nødigt slipper, og som man vokser sammen med i en grad, så den næsten bliver en del af ens personlighed. For James Bond er den bil Aston Martin DB5. I et rodløst liv som verdensmand med flygtige og farlige opgaver har den været noget nær det eneste faste holdepunkt. Første gang vi så den, var i ’Goldfinger’ fra 1962, men efter også at have medvirket i ’Thunderball’ fra 1965 blev den gemt væk. Pludselig så den lidt gammel ud, og som ung agent vil man gerne køre i det nyeste og mest opsigtsvækkende. Den blev dog aldrig glemt, og derfor er den vendt tilbage og spiller større og større roller i de nyere film. Også i ’No Time to Die’, hvor den kæmper med en ligeledes hengemt Aston Martin Vantage om at overstråle filmens nye biler. Bond har smadret flere DB5’ere, end noget forsikringsselskab ville overleve, men han er altid vendt tilbage til den model.
1971 Mustang Mach 1, rød (1971-1974)
James Bond i en amerikanerbil. Det lyder måske absurd, eller som om 007 er flyttet til Amager, men Bond har faktisk kørt en del amerikanere i sin tid – dog primært som lånebiler. I ’Diamonds Are Forever’ tager han mere ejerskab over en Mustang Mach 1 i en af de bedste biljagter på film. Angiveligt var Ford så ivrige efter at få Bond til at køre Mustang, at de indvilligede i at lade et ubegrænset antal Mustangs smadre under optagelserne. Med lidt god vilje kan den røde Mustang ligne en brutal, amerikansk fætter til den sofistikerede Aston Martin DBS, Bond kører i ’On Her Majesty’s Secret Service’. Dog virker matchet mellem Bond og Mustang kommercielt orkestreret på samme måde som det senere skifte til BMW.
1976 Lotus Esprit S1, hvid (1977-1981)
Annonse
En af de mest legendariske Bond-biler er den hvide Lotus Esprit S1 fra ’The Spy Who Loved Me’ i 1977. Måske fordi bilen fungerede lige elegant som sportsvogn og ubåd. Eller måske fordi bildesigneren Giorgetto Giugaros karakteristiske kileformede formsprog passer så fint til Roger Moores føntørrede fortolkning af James Bond. I den efterfølgende film ’For Your Eyes Only’ opgraderer Bond til en rødlig Esprit Turbo, men det er den hvide S1, alle husker og måske ligefrem forbinder med Moores version af 007.
1981 Citroen 2CV, gul (1981)
Som sagt kører Bond selv Lotus i ’For Your Eyes Only’, men den mest kendte bilscene fra filmen foregår i en lånt Citroén 2CV. Tilbage i 1981 var alt, hvad der var fransk, moderne – Lacoste, Beaujolais Nouveau, franske film. 2CV var indbegrebet af frankofil livsglæde, så til trods for, at bilen er et par niveauer under Bonds standard, husker mange den legendariske flugt i den gule franskmand.
1995 BMW Z3, blå (1995-1997)
I 90'erne blev Bond-filmene endnu mere kommercielle. Mange slog nok korsets tegn, da 007 derfor byttede de britiske sportsvogne ud med en BMW Z3. Var det en britisk agent eller en ejendomsmægler fra Vestegnen, filmen handlede om? Ikke desto mindre var det første gang, mange så den dengang helt nye roadster fra BMW. Og et af de sjældne øjeblikke, hvor den lille cabriolet tog sig godt og decideret maskulint ud, kunne man som bilsnob tilføje. Rygter siger, at Z3’s optræden kastede 15.000 ordrer af sig, så noget helt dårligt match var det trods alt ikke.
1997 BMW 750il, lys grå metallic (1997-1999)
Da James Bond blev statsminister. Eller i hvert fald James Bond i en typisk datidig ministerbil som BMW’s 7-serie. Her en 740 med 750iL-skilte på. En meget formel og nålestribet Bond-bil, der måske alligevel passede meget fint til Pierce Brosnans lidt stive, børsmægleragtige Bond-look. Bilen huskes blandt andet for at kunne fjernstyres via Bonds mobiltelefon. En egenskab, som BMW efterfølgende har taget til sig, således at du kan fjernstyre den nye 7-serie. Tilsvarende var Bonds første bil, Sunbeam Alpine, udstyret med et dengang utænkeligt navigationssystem, som på samme måde forvarslede vor tids GPS.
Annonse
1999 BMW Z8, sølvgrå metallic (1999-2002)
James Bonds periode med BMW slutter på toppen med kultsportsvognen Z8. En bil, der med sin eksklusivitet lægger en solid afstand til den korte flirt med lillesøsteren Z3. Z8 er en af flere Bond-biler, som danske Henrik Fisker har tegnet. Connaisseurs vil genkende hans streg i de på én gang meget glatte og elegante, strømlinede linjer. En stil, der, i lighed med Fiskers Aston Martin-designs, passer perfekt til en underspillet, britisk gentlemantype som James Bond. Er man helt nede i de gamle BMW’er, vil man samtidig genkende flere hilsener til BMW’s hellige gral, sportsvognen 507, i linjeføringen.
2002 Aston Martin V12 Vanquish, grå metallic (2002-2006)
Efter en lidt uspændende periode i 90’erne skruede Aston Martin med Ian Calum som chefdesigner op for æstetikken hen over årtusindeskiftet. Det går ikke en anglofil bilentusiast som 007’s næse forbi. Så i ’Die Another Day’ er bimmerne parkeret til fordel for den britiske superbil. Blandt det omfattende ekstraudstyr er en ofte latterliggjort mulighed for at gøre bilen usynlig. Skulle det vise sig – som så meget andet ekstraudstyr i Bonds biler – en dag faktisk at blive muligt, så kommer Aston Martin Vanquish aldrig på listen over biler, vi ville ønske, var usynlige. Tværtimod.
2002 Aston Martin DBS V12, lys grå metallic (2006-2012)
Med Daniel Craigs indtræden i rollen som James Bond er det slut med fjollede gadgets. Forkærligheden for Aston Martin fortsætter til gengæld i den nye no bullshit-version af James Bond. Den nye Bond lægger ud med en fire år gammel DBS, men nærer også en nu meget synlig veneration for sin DB5. På den måde vidner DB5 om den nye, mere følsomme James Bond, som slår sig og ømmer sig, hvor forgængerne kunne slippe fra alt med en nonchalant vittighed. I Daniel Craig ser vi i det hele taget en forandret Bond, som så småt har erkendt sin dødelighed og position som en uddøende race af machomænd. Han er en gammeldags helt i en moderne verden, hvilket hans forhold til DB5 i ikke mindst ’Skyfall’ vidner om.
2014 Aston Martin DB10, mørk grå metallic (2015-2020)
Det er ikke kun gamle Astons, der kan få Bonds blod i kog, udvalgte nyheder nyder også hans opmærksomhed. Måske fordi DB10 blev udviklet specielt til 007-filmen ’Spectre’. I alt producerede Aston Martin blot 10 eksemplarer, hvoraf flere blev smadret under optagelserne, og resten forblev i Aston Martins varetægt. Det vil sige alle på nær én, for i 2016 solgte Aston Bonds eksemplar på en velgørenhedsauktion for 23 millioner kroner.
1987 Aston Martin V8 Vantage, grå metallic (2020-)
Som så mange andre bilentusiaster er James Bond blevet sentimental med årene. Måske er det følelsen af, at nye biler mangler sjæl, måske er det æstetikken, men i ’No Time to Die’ kører 007 hele to af sine gamle Astons. Dels den gode gamle DB5 og dels en 1977 V8 Vantage, som vi første gang så i ’The Living Daylights’ fra 1987 (her vist som cabriolet). Helt ned til nummerpladen er bilerne identiske, så det tyder på, at Bond har haft bilen gemt væk lige siden dengang. Et på alle måder godt træk, for ikke alene er bilen blevet væsentlig mere værd, med en topfart på 270 km/t har den også stadig, hvad der skal til for at køre fra vor tids Bond-skurke.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.