Tyske takter: De 10 dejligste biler fra Opel

Offentliggjort

Inspireret af en tur i den nye Opel Adam får du her motorredaktørens bud på de ti dejligste biler fra Opel. Med Opel Adam lancerer tyskerne deres mest ”livsstilede” bil til dato. Sådan siger Opel i hvert selv, men hvor svær er den rekord ved nærmere eftertanke at slå? Rimelig nem, så i stedet for at rode rundt med Frontera, Tigra og andre livsstilsmodeller bringer vi her en Top 10 over de Opel’er, vi helst ville parkere i garagen.

Indbegrebet af bildesign fra de sene firsere, stadig præget af fascinationen af aerodynamik. Calibra blev ret hurtig en taberbil, stylet til det ukendelige, men i sin originale form er den et af Opels reneste designs.







Kadetnavnet lyder i sig selv traumatiserende middelmådigt, men første generation havde de helt rene linjer, der kendetegnede den generation af Opel’er, og coupeen her er rigtig fin og (undskyld) sød.









Speedster var et sikkert tegn på at Opel erkendte sine imageproblemer omkring årtusindeskiftet, men den var også en nem omgang badge-markedsføring, og den udstak ikke nogen klar retning for Opels fremtid.









Igen har vi fat i den rene klassiske stil fra 1960’erne. De næsten for graciøse dimensioner giver indtryk af, at kabine og karosseri er tegnet i hver sin afdeling og så sat sammen efterfølgende. Alligevel harmonisk og fin.









Den er ikke helt så ikonisk som Manta A, til gengæld er den paradokssalt nok mere sin egen, hvad formgivningen angår. Manta B fandtes desuden som hatchback, men vi foretrækker coupeen.









En sportsvogn som Speedster kan rykke ved oplevelsen af et brand, men for rigtigt at flytte hele imaget, skal der volumemodeller til. Sådan en er Opel Insignia, der har stjålet mange markedsandele med sit coupe-agtige design. I OPC-versionen kører den som en Audi S4 – ja måske endda bedre – og samtidig sparer du over 300.000.









Opel GT er med rette blevet kendt som en mini-Corvette, men forvent også mini-muskler. Designet er fængende, men køreegenskaberne er mere ordinære end stilen lægger op til. Hvem bekymrede sig om det i 1976, når bare GT var den flotteste bil ved havnegrillen.









Hvis Opel GT er en lille Corvette så er Manta A en Corvette, tilsat børnefamiliens behøv. Ikke desto mindre er det netop dette kompromis, der gør Mantaen til et mere selvstændigt design end GT’eren. De fire runde baglygter gjorde bilen rigtig farlig i 70’erne.









Gider vi snart bruge ordet rent mere om Opels stil… Egentlig ikke men det er uundgåeligt, når man kigger på Commodore B – og på Opels stil som sådan. Et genialt træk når det lykkes, men måske også en del af grunden til det lidt kedelige image?









Commodore GS/E er måske den Opel, der bedst rammer balancen mellem det enkle og det svulstige, som er to modpoler i de bedste Opel-designs. Det svulstige karakteriseret ved Opel GT, og det simple, som fx. Kadet A Coupe fanger så fint.









Og nu tænker du, hvorfor har tossen glemt Opel Kadet C GT/E Coupé, der i dag er en kultbil som handles til syge priser… Jamen så kig dog på den.



BESØG



LÆS OGSÅ