Euroman Weekend: ”Facebook siges at være demokratisk, men efterlader befolkninger mindre oplyste”
De store virksomheder er begyndt at sige fra over for Facebook. Det glæder chefredaktør Karl Erik Stougaard sig over i Euroman Weekend, dit faste nyhedsbrev med ugens bedste artikler og redaktionens anbefalinger til en god weekend. Få det gratis hver fredag.
Foto: Getty Images Mark Zuckerberg.
Skriv dig op til Euroman Weekend her.
Lego boykotter Facebook i hele juli. Det samme gør andre 400 af verdens største virksomheder.
Som redaktør tænker man håbefuldt: Hvor mon alle de virksomheder nu lægger sine marketingskroner?
Det er jo ikke små beløb, der er i spil. Ifølge amerikanske medier står Facebooks 100 største annoncører for seks procent af det sociale medies samlede annonceomsætning. Det lyder måske ikke af meget, men annonceomsætningen i 2019 var 460 milliarder kroner, og seks procent er dermed lig med 28 milliarder. Og nu vi taler altså ikke kun om de 100 største annoncører, der har lukket for pengestrømmen, men om 400 af de største – blandt andre Coca-Cola, Unilever, Adidas, Pfizer, Ford og Starbucks. Facebooks samlede tab på omsætningen kan derfor løbe op i et trecifret milliardbeløb, hvis boykotten trækker ud.
Om ikke alle, så en stor del af de penge skal virksomhederne nu placere hos andre, og det inkluderer i teorien også danske medier, eftersom enkelte virksomheder herhjemme med LEGO i spidsen deltager i boykotten. Hatten af for dem og som serviceinfo til deres marketingafdelinger er min mailadresse kes@euroman.dk.
Min skadefryd over Mark Zuckerbergs problemer er ikke noget, jeg burde skilte med, men bær over med mig. Facebook har gennem de seneste år suget reklamebudgetter til sig i et omfang, der mere end noget andet bidrager til mediers bortgang og voksende nyhedsørkener verden over. Facebook siges at være demokratisk, men efterlader befolkninger mindre oplyste, og her tænker jeg ikke på debatniveauet derinde, selv om det i sig selv bidrager væsentligt til fordummelsen, men alene på konsekvenserne for seriøse medier af Facebooks altdominerende rolle som annoncemarked.
Den aktuelle boykot skyldes Facebooks manglende vilje til at redigere i hadske opslag, ikke mindst racistiske. Det vil virksomhederne ikke længere forbindes med. Mark Zuckerberg lover bod og bedring, men det er hans vante modus operandi, og heller ikke denne gang vil han for alvor tage ansvaret som redaktør på sig. Det bliver aldrig i hans og Facebooks natur at moderere debatten i samme grad, som det sker på seriøse medier – fx de danske af slagsen, der er medlem af Pressenævnet og dermed underlagt nøje fastlagte, presseetiske regler. Facebook ønsker at opretholde et anarki, fordi der er penge i det.
Nuvel, det bliver næppe denne boykot, der vælter Facebook. Men derfor kan man jo godt glæde sig over, at de helt store spillere begynder at sige fra over for galskaben.
God weekend.