Dansk cykel har vundet store designpriser, og nu kommer den endelig på gaden

Allerede før Anders Hermansens cykel kom på markedet, havde den vundet en af designverdenens mest prestigiøse priser, en Red Dot Design Award. Anders Hermansen selv har en fortid som designer hos B&O og en livslang kærlighed til cykler, og efter fem år på tegnebrættet og med prototyper er han nu endelig klar til at præsentere første udgave af sin cykel til verden.

Dansk cykel har vundet store designpriser, og nu kommer den endelig på gaden
Offentliggjort

”Jeg har altid elsket mekanik. Som lille havde jeg en motorcykelkarburator, som jeg skilte ad og samlede igen hver aften, før jeg skulle sove. Det var det samme med cykler. Jeg havde vel 10-15 cykler som barn, og jeg brugte rigtig meget tid på at bytte rundt på komponenterne på de forskellige cykler og på den måde skabe helt nye modeller. Jeg tog min interesse for cykler med ind i voksenlivet, og som designende menneske har jeg igennem 20 år også forsøgt at tegne dem selv.”

”Jeg har altid brugt ståltråd til at formgive idéer. Ens fingre tænker godt, og jeg bruger ståltråd til at folde små stel. Jeg havde forgæves prøvet alle mulige alternativer til det klassiske diamantstel, men en dag var den der bare lige pludselig. Brikkerne faldt på plads mellem det organiske, det statiske og det geometriske. Det var et flydende stel, ikke bare en forramme og en bagramme, men et tredimensionelt stel, der hang sammen hele vejen.”

”Fordi jeg ville lave én, der var bedre. Det har hele tiden været vigtigt for mig ikke at lave en designgenstand. Min cykel er et redskab, der er lavet til at køre på.”

”Min mission har ikke været at lave en lille cykel, men små hjul har væsentligt mindre luftmodstand end almindelige hjul. Verdensrekorden, som er 280 km/t, er sat på en cykel med 20” hjul. Når man skal skabe en cykel, man kører godt på, er parameteret omkring luftmodstand derfor ekstremt vigtigt. Vippepunktet i cyklen ligger nede mellem hjulene, så når jeg accelererer, får jeg mere fart direkte ud i hjulene. De store hjul, man bruger på stort set alle cykler i dag, er et levn fra dengang, hvor man kun måtte stille op i konkurrencer på cykler med en bestemt hjul-størrelse. Det har defineret cykler lige siden, og det giver ikke mening i forhold til fart.”