Poul Stig Briller fylder 50 år: “Vi har stærke holdninger til, hvad der er godt, og hvad der ikke er godt”

Den kendte optikerbutik kan i år fejre deres 50-års fødselsdag, og i den forbindelse har Euroman talt med direktør og ejer af Poul Stig Briller, Morten Axel.

Poul Stig Briller fylder 50 år: “Vi har stærke holdninger til, hvad der er godt, og hvad der ikke er godt”
Offentliggjort

Over årene er briller og solbriller gået fra at være noget, der skulle bruges til at læse eller skærme for solen, til i dag at have udviklet sig til at være en af de vigtigste accessories i garderoben.

I Danmark var Poul Stig Briller på Strøget med til at sætte brillerne i en modekontekst, og over årene er den danske brilleforhandler blevet lidt af en institution i det københavnske butiksliv.

I år kan de så fejre deres 50-års fødselsdag, og i den anledning har Euroman sat Morten Axel, der overtog Poul Stig Briller tilbage i 2005, i stævne til en snak om deres jubilæumssamarbejder.

“Det har været vigtigt for os at lave en brillefamilie, hvor vi er fælles om de beslutninger, der bliver taget og alle er med i processen. Derfor har vi valgt en struktur, hvor vi har partnere på vores butikker. Det gør en stor forskel, at dem, der arbejder i butikkerne, selv kan styre den, for det giver på en eller anden måde et incitament til at gøre det godt. Der er bare en forskel på at være menig ansat og så være den, der har hånden på kogepladen og som taber eller vinder penge på gode eller dårlige beslutninger. Det giver nogle engagerede medarbejdere, der yder en god service.”

“Vi har stærke holdninger til, hvad der er godt, og hvad der ikke er godt, og vi prøver faktisk at styre folk i den retning, som vi synes er smart og interessant. Mange af de kunder, der kommer herind, har måske en idé om, hvad de godt kunne tænke sig, men det er ikke altid, at vi er enige med kunden, og så prøver vi at vejlede og styre dem lidt, så de kommer ud af butikken med et par briller, der passer bedre til dem. Det tror jeg faktisk er medvirkende til, at kunderne kommer igen. De får noget, som de ikke havde regnet med, men som de bliver utroligt glade for. Det er noget, der virker rigtig godt for os.”

“Da jeg startede, var briller ikke mode. I dag er de meget mere mode og en vigtig accessory for mange. Jeg startede i lære i 1986, og hvis vi solgte en Ray-Ban-solbrille, var det virkelig en vild dag. I dag sælger vi rigtig mange solbriller, fordi de er blevet et fashion item, og vi har kunder, der kommer ind og køber briller uden styrke bare for at få noget mere karakter.”

“Vi føler, vi kan skubbe i en retning, som vi synes er rigtig. Det er blevet sværere at have nogle mærker eksklusivt i dag, men det giver os jo stadigvæk en form for eksklusivitet, at vi er dem, der introducerer danskerne for nye brands. Det er klart, at det tager lang tid at introducere et brand, for det skal markedsføres ret længe, men det betaler sig næsten altid. Vi har været i en privilegeret position, hvor de har søgt os først. De nye gode mærker vil stadigvæk gerne ligge på Strøget, og vi er den eneste brillebutik på Strøget, så det giver os en fordel.”

“Jeg er selvfølgelig helt vildt med klassikere som Garrett Leight og Moscot, men lige nu er jeg meget stor fan af mærket Ahlem. Det er ejet af en fransk pige, der har opholdt sig meget i Skandinavien, fordi hun har arbejdet for Acne Studios. For seks-syv år siden begyndte hun så at lave solbriller. Det er en helt speciel stil med kraftige stel med meget karakteristiske poleringer og mønstre. Men hun laver også meget smukke metalbriller, og det har en kant, som jeg ikke har set før. Det skiller sig ud fra resten af markedet, og jeg er stor fan. Vi stødte på hende i Garret Leight-forretningen i Venice i Los Angeles.”

“Vi har igennem året lavet tre store designarbejder for at fejre vores jubilæum. Det første samarbejde lancerede vi tilbage i juni og var med det New York-baserede brillemærke Moscot, som har den her ikoniske model, Lemtosh. Den fik vi lavet i en speciel farve, som kun blev forhandlet i vores butikker. I august måned lancerede vi så en brille i samarbejde med Barton Perreira. Her er stellene håndlavede i Japan, der er kendt for at lave de bedste briller i verden.

Det sidste samarbejde lancerede vi i tirsdags. Her har vi lavet en brille med det amerikanske mærke Garrett Leight. Han er en ven af huset, da Garretts far er grundlægger af mærket Oliver Peoples, som Poul Stig Briller introducerede i Danmark tilbage i tiden. Der er blevet lavet 50 stykker af alle briller, for vi fylder jo 50 år.

Derudover kommer vi med en kollektion i eget navn, der består af ti forskellige stel. Dem glæder vi os meget til at introducere danskerne for.”