”Det her er vores første rigtige koncert på Roskilde Festival,” siger Nikolaj Zeuthen, forsanger og tekstmager i Skammens Vogn, da vi har sat os på en splintrende ø af trækasser i festivalens medieby sammen med de to andre bandmedlemmer, guitarist Oliver Hoiness og bassist Jakob Millung.
”Vi har optrådt her flere gange før. Men tidligere har vi været henvist til spoken word-miljøet. Før blev vi betragtet som et poesiprojekt, nu bliver vi åbenbart betragtet som et band.”
Det er ikke så underligt, hvis mærkatet poesiprojekt har klæbet til Skammens Vogn.
Dels er Nikolaj Zeuthen forfatter og digter og som udgangspunkt uøvet som sanger og sangskriver. Dels vil man, hvis man har lyttet til Skammens Vogns, musik have bemærket, at teksterne i en dansksproget musiksammenhæng er utraditionelt snurrige, og at Zeuthens uskolede fremføring af dem knap nok kan kaldes sang.
Selv opfatter Skammens Vogn sig som mere end digte tilsat underlægningsmusik. Og rollefordelingen mellem musikere og sanger er ikke så strengt opdelt, som man kunne forestille sig.
”Jakob og Oliver står ikke kun for musikken, de er også i høj grad med til at strukturere teksterne. At hive mig – der egentlig ikke er sangskriver – ind i det her projekt, har været en måde for dem at tage røven på sig selv musikalsk,” siger Nikolaj Zeuthen.
Men for bedre at forstå, hvordan en sang opstår i Skammens Vogns univers, zoomer vi ind på en enkelt sang fra deres seneste plade, ’Asfalt’. Nemlig nummeret med den underfundige titel ’Svigermors bil.’
'Svigermors bil’ er et ret godt billede på, hvordan vores musik opstår, det er som regel ret improviseret. Det starter gerne med, at Jakob og jeg laver et rytmetrack på keyboardet,” siger Oliver Hoiness.
”Ja, I laver et miljø, og hvis der er noget, der lyder fedt, så prøver jeg at finde noget i bunken, der kunne passe til,” supplerer Nikolaj Zeuthen, der fortæller, at ideen til hans tekst til ’Svigermors bil’ er opstået i en virkelig situation, hvor han skulle aflevere den lånte bil, og pludselig ikke syntes, at det var særligt fedt eller glamourøst at ligge og køre rundt ude på Bernstorffsvej i København.
”Det var en dag, hvor jeg sad og kørte rundt i den bil og bare var lidt sur. Det får i teksten en modstilling til folk, der kører rundt i L.A. og har det fedt. Teksten bunder i virkeligheden – helt ned til linjen med de kølige chokoladeknapper, som jeg snupper fra bilens bagagerum,” siger Nikolaj Zeuthen.
Bandet optog først ’Svigermors bil’ og resten af numrene på deres seneste plade i en skrabet version på en otte-spors spolebåndoptager i et sommerhus i Ry.
”Senere har vi så gøglet numrene noget op i København,” siger Jakob Millung.
I tilfældet ’Svigermors bil’ består gøglet blandt andet i en karakteristisk saxofon.
Den blev føjet til nummeret, efter at de havde sendt det ud til deres ven Anders Lauge Meldgaard også kendt under sit musikalske alias Frisk Frugt, for at høre, om han havde nogle gode forslag. Euroman.dk kommer for skade at betegne den som en ’porno-sax’, men den betegnelse må stå for egen regning, mener Skammens Vogn.
”Vi har valgt at bruge den her saxofon, fordi vi kan lide den. Der er ingen ironi-markør på den, ” siger Nikolaj Zeuthen, der undervejs i sangen flere gange veksler mellem passager, hvor enkelte ord og sætninger udstrækkes og passager, hvor ekstremt mange stavelser sammentrænges på alt for få versefødder.
”Det er nogle af de spontanitetsgaver, der opstår, når jeg prøver at synge en tekst over en sang, som Oliver og Jakob har lavet, og som jeg aldrig har hørt før. Så opstår de her særlige betoninger,” siger Nikolaj Zeuthen.
Men det er ikke kun på grund af den første improvisation, at ordene i en sang som ’Svigermors bil’ nogle steder er ved at vælte over hinanden og andre steder må råbe til hinanden. Det hænger også sammen med, at Skammens Vogn i det hele taget prøver at fjerne ord og informationer i deres tekster, hvor de kan komme til det.
”Vi har moret os meget med at tage nogle brikker ud, så der står nogle flere spørgsmål tilbage,”siger Jakob Millung. Han fortsætter:
”Både det musikalske arrangement og teksterne kan hurtigt blive overfortalte. Det ville være nærliggende at runde ’Svigermors bil’ af med en sløjfe, hvor stemmen, der fortæller om at køre rundt i den lånte bil, ligger i sin seng, og så slutter den dag. Men jeg kan godt lide, at der ikke er nogen konklusion.”
En af de ting, som bandet længe var i tvivl om, var hvorvidt de skulle have ordet ’svigermor’ med i såvel titel som handling.
”Måske var den lidt tyk, at det netop skulle være svigermors bil. Måske var det lidt for meget ovre i Shu-bi-dua,” siger Oliver Hoiness.
”Ikke at vi som sådan har noget imod Shu-bi-dua, men vi er ofte i tvivl med vores ting, om de bliver for røvballe” siger Nikolaj Zeuthen.
Han fortæller, at de i en periode prøvede at skifte linjen ”Kører i svigermors bil” ud med ”Kører igennem byen”.
”Men det fungerede ikke. Det var ikke det samme. Der er noget mere billedskabende, noget mere skrøbeligt og udsat i, at det er en lånt bil,” siger Nikolaj Zeuthen. Han fortsætter:
”Vi er interesseret i at lege med det folkelige – den danske avant-garde har altid været folkelig.”
Oliver Hoiness supplerer:
”Det kan godt være, man ikke altid kan høre det, men vi prøver altid at luge ud i det morsomme i vores sange. Vi prøver at balancere på en knivsæg mellem seriøsitet og humor.”