Nu begynder selv Rolex at sælge deres egne, brugte ure

Nu begynder selv Rolex at sælge deres egne, brugte ure

Det er ikke mere end seks-syv år siden, at den schweiziske ur-branche rynkede kollektivt på næsen over pre-owned, en betegnelse for brugte ure, der ikke er så gamle, at de ligefrem kan kaldes vintage. I dag er pre-owned så brandvarmt, at selv Rolex har meldt sin (sene) ankomst til festen.

Offentliggjort

DA DET DANSKE ur-mærke Linde Werdelin i 2016 lancerede deres in-house platform for køb og salg af brandets brugte ure under navnet Vintage, var danskerne det første etablerede ur-brand til at kaste sig over genren.

Dengang var markedet for brugte ure dengang ikke noget, som den schweiziske ur-industri havde fidus til. Det var for ufint og rodet til en branche med hvide handsker. At sige, at tingene har ændret sig siden 2016, ville være en underdrivelse.

Ifølge analyser foretaget af konsulentbureauet McKinsey har brugte ure oplevet en årlig vækst siden 2019 på 8-10 procent.

Det er så opsigtsvækkende tal, at selv konservative aktører ikke kan ignorere det. De fleste ur-brands er stadig lidt fine på den og foretrækker termer som ’pre-owned’ eller værre endnu, ’pre-loved’, når de skal tale om det.

Men måske er det ikke underligt, at man vælger sine ord med omhu, når man sælger brugte ure, der skal bevare en aura af luksus.

MARKEDET FOR VINTAGE og brugte ure har endnu ikke ramt loftet. Det ses også i det faktum, at store ur-forhandlere i Danmark, heriblandt Hvelplund, Klarlund og Ole Mathiesen, alle har lanceret egne afdelinger for brugte ure, der taler til en ny type forbruger.

Hvorvidt det handler om at spare penge, spare miljøet eller blot spare sig selv for ubehaget ved at stå på en venteliste, er svært at sige noget entydigt om, men kunderne er der: Ifølge det schweiziske konsulentfirma LuxeConsult, der udarbejder Morgan Stanleys årlige rapporter om ur-branchens status quo, vil andelen af brugte ure stige til 588 milliarder kroner i 2033.

Det er mere end en tredobling fra de 186 milliarder kroner, der blev solgt for sidste år, fortæller Oliver R. Müller, som er stifter af LuxeConsult og tidligere CEO i ur-firmaet Laurent Ferrier.

Müller hæfter sig især ved, at Rolex i december sidste år meldte sig ind i kampen om det sekundære marked ved at lancere Rolex Certified Pre-Owned, brandets officielle program til certificering og servicering af brugte Rolex-ure.

Det er foreløbig kun tilgængeligt hos Rolex-forhandleren Bucherer i seks lande (Schweiz, Østrig, Tyskland, Frankrig, Storbritannien og Danmark), men forventes at blive udrullet verden over efter startfasen.

Vi har spurgt Oliver R. Müller, hvad man kan forvente, nu hvor Rolex har meldt sin ankomst.

Hvorfor vælger Rolex at gå ind på det brugte ur-marked nu?

”Fordi de forstår, at pre-owned er vigtigt for at fremme brand-værdien. Der er en masse falske Rolex-ure i omløb, som bliver solgt som nye, brugte og vintage, og selvom brandet ikke bærer et ansvar for det, er det en stor trussel mod firmaets image.

Selvom Rolex ikke griber ind i selve prisfastsættelsen af deres Certified Pre-Owned-ure, bortset fra udstedelsen af en garanti på to år, når uret er blevet godkendt af en Rolex-forhandler, så giver det markedet en forsikring om, at Rolex nu griber ind over for forfalskninger og det grå marked generelt.”

Hvad er fordele og ulemper for forbrugerne?

”For øjeblikket ser det ud til, at priserne på Rolex Certified Pre-Owned bliver højere end priserne på det sekundære marked. Præmien er i øjeblikket mellem 10-15 procent og fastsat af Bucherer.

Kunderne vil opfatte det som en præmie, altså en form for gebyr, der skal betales for at få et ur, som har gennemgået en certificeringsproces og fået en udvidet garanti.”

Hvad bliver effekten på lang sigt?

”Rolex er verdens førende luksus-ur-mærke, så det sender helt klart et stærkt signal til markedet. Schweiziske ur-mærker har længe ignoreret det sekundære marked, set sig selv som producenter og uddelegeret ansvaret for de brugte ure til deres forhandlere og online-markedspladser som chrono24.com.

Det har skabt et nyt marked, som primært fungerer takket være digitale kanaler, der gør det muligt at være global og mere transparent. Transaktioner i dag sker hurtigere end i gamle dage, hvor man skulle have sit ur med hen til en forhandler, som så tilbød en pris, alt efter om det var en byttehandel eller et tilbagekøb, som forhandleren skulle tjene penge på.

På sigt bliver det interessant at se, om de forskellige brands bliver involveret direkte i programmer som Certified Pre-Owned.

Det er tricky, da kunderne godt kan opfatte det, som om et brand tjener væsentligt mere på det samme ur, da priserne på det sekundære marked er meget højere på visse trofæ-ure såsom Submariner eller Daytona.”