Nu begynder selv Rolex at sælge deres egne, brugte ure

Nu begynder selv Rolex at sælge deres egne, brugte ure

Det er ikke mere end seks-syv år siden, at den schweiziske ur-branche rynkede kollektivt på næsen over pre-owned, en betegnelse for brugte ure, der ikke er så gamle, at de ligefrem kan kaldes vintage. I dag er pre-owned så brandvarmt, at selv Rolex har meldt sin (sene) ankomst til festen.

Offentliggjort

DA DET DANSKE ur-mærke Linde Werdelin i 2016 lancerede deres in-house platform for køb og salg af brandets brugte ure under navnet Vintage, var danskerne det første etablerede ur-brand til at kaste sig over genren.

Dengang var markedet for brugte ure dengang ikke noget, som den schweiziske ur-industri havde fidus til. Det var for ufint og rodet til en branche med hvide handsker. At sige, at tingene har ændret sig siden 2016, ville være en underdrivelse.

Ifølge analyser foretaget af konsulentbureauet McKinsey har brugte ure oplevet en årlig vækst siden 2019 på 8-10 procent.

Det er så opsigtsvækkende tal, at selv konservative aktører ikke kan ignorere det. De fleste ur-brands er stadig lidt fine på den og foretrækker termer som ’pre-owned’ eller værre endnu, ’pre-loved’, når de skal tale om det.