Lexus CT 200h: Kompakt øko-kriger

Offentliggjort

Lexus er mærket for de få i Danmark. Dels fordi Lexus har koncentreret sig om store, dyre biler i premiumklassen, og dels fordi mange af de danskere, der vil have en bil i den prisklasse, typisk går efter de mere anerkendte prestigemærker fra Tyskland.

En tendens, som Lexus bl.a. oplever ved, at en del af Toyota-kunderne forsvinder ud af familien og vælger en mindre premiumbil fra BMW, Audi eller Volvo. Derfor har udviklingen af en mindre Lexus-model længe stået på to-do-listen hos Toyotas ledelse.

Læs videre på næste side.

Dette forår er bilen klar i form af Lexus CT 200h. En traditionen tro hukommelseskrævende titel, som dækker over den nyeste udfordrer i det hastigt voksende og moderigtige hatchback-segment. Er man blandt de få, der har gennemskuet Lexus' navngivning, vil man samtidig vide, at det lille h indikerer, at der er tale om en hybridbil. Til og med en regulært grøn en af slagsen.

Trods 136 hk, tung teknologi og fornuftige pladsforhold lukker CT 200h blot 87 gram CO2 ud for hver kilometer, og det er mindre end selv en tocylindret Fiat 500 med sølle 0,9 liter motor. Samtidig kører Lexus'en godt 26 km på en liter benzin, hvis man eller kan holde speederfoden i ro.

Læs videre på næste side.

Det lyder godt, og kender man til prisniveauet for hybridbiler, lyder det måske også dyrt, men faktisk starter prisen 'allerede' under 380.000 Unægtelig også en pæn slat for en bil på størrelse med VW Golf, men for en moderne premiumhybrid, der klarer køkørsel og bytrafik på ren strøm, er det aggressivt.

Skal man så glemme alt om konkurrenterne og kaste sig over CT 200h? Læs resten af artiklen i det nye nummer af Euroman.