Sonys Betamax-videoformat skulle udkonkurrere VHS med bedre billedkvalitet, men fejlede miserabelt. Nokias ’N-Gage’ skulle være den perfekte krydsning mellem en mobiltelefon og en Gameboy, men sådan gik det ikke. Og så var der dengang, motorcykelproducenten Harley Davidson lavede en parfume, eller dengang Colgate lavede en lasagne på frost, eller dengang…
Listen over eklatante produktfiaskoer, fejlslagne forsøg på at erobre nye markeder og marketing-hjerneblødninger er uendeligt lang. Og nu bliver de mest legendariske af slagsen udstillet på Kulturhotellet i Helsingborg.
Bag udstillingen, der meget passende hedder ’Museom of Failure’, står en svensk psykolog ved navn Dr. Samuel West, der fik idéen til konceptet gennem sit arbejde.
Annonse
”I mit job som organisationspsykolog inden for innovation blev jeg træt af alle succeshistorierne. Hvert eneste erhvervsmagasin og akademiske artikel synes at glorificere succes på bekostning af at lære af fiasko. Det er generelt accepteret inden for industrien, at ca. 80-90 % af alle innovationsprojekter slår fejl, men fiaskoerne får aldrig nogen opmærksomhed, og de er så meget mere fascinerende end succeshistorierne,” siger han til Design Week.
De fejlslagne produkter på ’Museum of Failure’ rangerer lige fra gode idéer, der blev udført helt forkert, til vildskud, som aldrig skulle have forladt tegnebrættet. Alle genstande på udstillingen er originale med undtagelse af Colgate-lasagnen, som er rekonstrueret af Dr. Samuel West, fordi Colgate ikke selv var interesserede i at medvirke.
’Museum of Failure’ kan opleves på Kulturhotellet Helsingborg frem til 23. september.
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.